Multithumb found errors on this page:

There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/image002_0049.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/image002_0049.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image002_0015.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image002_0015.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/image009_0002.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/image009_0002.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/image010_0000.gif
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/image010_0000.gif
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/image011_0001.gif
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/image011_0001.gif
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/image012_0001.gif
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/image012_0001.gif
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/image002_0130.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/image002_0130.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image002.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image002.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image004.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image004.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image006.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image006.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image008.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image008.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image002_0016.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image002_0016.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image010.jpg
There was a problem loading image http://www.fox22-zeiljacht.nl/OfficeImageTemp/clip_image010.jpg

Spinnaker, gennaker, Code Zero en parasail(or)

image002_0049.jpgHoe mee de windex naar achteren wijst en hoe zwakker de wind over dek, hoe meer oppervlak zeil je nodig hebt om fatsoenlijk vooruit te komen. Spinnakers zijn al jaren een populair zeil in de watersport om meer zeil te zetten dan alleen het grootzeil en fok of genua. Eén van de verschillen met de al genoemde zeilen is dat hij vliegend wordt gevaren. De gennaker of MPS (Multi Purpose Spinnaker) is een asymmetrisch zeil dat met zijn halshoek op de boeg of op een boegspriet wordt gezet. Ideaal voor een schip met een kleine bemanning. Wordt ook wel cruising spi genoemd. Voordelen zijn dat er geen spinnakerboom aan te pas komt met dito op- en neerhouder. Hij is beter in het ‘hoger’ aan de wind zeilen, daar waar de spinnaker weer beter is om ‘plat’ voor de wind te varen. De Parasail(or) is een revolutionaire toerspi met 'overdrukventiel'. Als vreemde eend in de bijt is er dan nog de Code Zero, een zeil dat tussen een fok/genua en een gennaker in zit.

Er zijn twee soorten spinnakers;

  1. de bekende symmetrische spinnaker; 
  2. de asymmetrische spinnaker ook wel gennaker genoemd.

 

Spinnakers (symmetrisch)

clip_image002_0015.jpgEen spinnaker is een enorm zeil dat heel veel kracht kan ontwikkelen. Als een spinnaker wordt bijgezet neemt het zeiloppervlak in enkele seconden met 150 procent toe. Het is ongelofelijk hoe het kleurrijke zeil een boot tot de hoogste prestaties brengt. Bij goed gebruik voegt de spinnaker daarom een extra dimensie toe aan het zeilen. Het geeft een enorme voldoening om achter de vaak fel gekleurde 'ballonfok' aan te sturen en te voelen hoe de boot wordt voortgetrokken. Een anders saaie zeiltocht wordt opeens flitsend, spannend en prikkelend. De spinnaker is qua vorm eigenlijk het ideale ruime-wind zeil. Met name met lichtweer condities is dit zeil ideaal. Hij is over het algemeen wat groter dan een gennaker. Bij de Fox22 is de spinaker 33 m² en de gennaker 29 m². De spinnaker/gennaker zijn gemaakt van dun nylon doek, zodat het ook bij zwakke wind bolt.

Zeilmakers hanteren voor ruimewindse zeilen geen doekdikte maar doekgewicht; een eenheid van dichtheid. Het nylon waarvan een typisch lichtweerzeil als een spinnaker wordt gemaakt, heeft bijvoorbeeld een dichtheid van 0.75 ounce (afgekort: oz) tot 1.5 oz. Dit afhankelijk van de grootte van de spinnaker. Een gennaker, die vooral tot zijn recht komt op halfwindse scheurrakken, is gemaakt van 1.5 oz. (1 ounce is een aanduiding voor een gewicht van 28.35 gram)

Een spinnaker wordt gevoerd voor de voorstag op een spinnakerboom. Het voordeel van een spinnakerboom is dat het zeil op zeer ruime koersen uit de 'windschaduw' van het grootzeil staat: de spinnaker wordt dan grotendeels naast het grootzeil gevoerd. Het zeil wordt gebruikt op voor-de-windse tot ruime/halve-windse koersen. Om het zetten en strijken te vergemakkelijken kan gebruik worden gemaakt van een shute, die als een sok over het zeil wordt getrokken. 

 

De ontwikkeling van de gennaker:

Het zetten van een spinnaker is niet altijd een eenvoudige klus. Voor de spinnaker moet eerst de boom worden gezet, door het gewicht vaak een lastig karwei. (ooit aan carbon gedacht?) Daarna de loefschoot aantrekken tot de boom vrij komt van het voorstag en hijsen maar. Als laatste de lijschoot, en vergeet niet de neerhouder van de boom te fixeren. image009_0002.jpgJe moet met een voltallige en ervaren bemanning varen en bij een gijpmanouvre moet iemand op het voordek de spinnakerboom gijpen. Daarom heeft de gennaker de laatste jaren aan populariteit gewonnen in de watersport. Dit zeil komt duidelijk voort uit een doorontwikkeling van de halfwinder, Dikke Truus, blooper of Bolle Jan. Dit laatste zeil zit nog met leuvers op de voorstag vast en zien we niet meer zoveel.

Lichtweerzeilen die met leuvers aan de voorstag worden aangeslagen zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Dit komt omdat steeds meer modern getuigde zeiljachten simpelweg geen los voorstag meer hebben door de aanwezigheid van een rolfokinstallatie. Er is er geen plaats meer voor leuvers. De halfwinder is een bol gesneden genua, die alleen met zijn halshoek op de boeg vastzit. Hij blijft echter veel op een grote genua lijken. De asymmetrische spinnaker is zo'n 20 jaar geleden ontwikkeld door diverse zeilmakers. De evolutie van de asymmetrische spinnaker, in combinatie met haar diverse vormgevers, heeft ervoor gezorgd dat de asymmetrische spinnaker vele namen kent. Zo zijn o.a. de chute, blister, splister, MPS, (Multi Purpose Spinnaker) en gennaker bekend.

 

Gennakers (A-symmetrisch)

De naam gennaker is samengesteld uit de woorden genua en spinnaker. Een asymmetrische gennaker vult wat prestaties betreft precies het gat tussen een traditionele, symmetrische spinnaker en de fok/genua. Een asymmetrische gennaker presteert het beste als de schijnbare wind zo’n 90 tot 130 graden van voren invalt. Het zeil wordt niet langs een stag, maar vliegend gehesen, Hij is qua oppervlak groter en boller dan een code zero, maar kleiner en vlakker dan een spi. De plek van de bolling is meer naar achteren gebracht dan bij een genua, maar niet halverwege zoals bij een spinnaker. Een gennaker is een redelijk simpel te hanteren zeil en het eenvoudigst in bediening. Dit zeil is vanwege het ontbreken van de spinnakerboom veel eenvoudiger te bedienen en op halve en ruime windse koersen bijna net zo effectief als een spinnaker. Alleen voor de wind valt de gennaker in de windschaduw van het grootzeil en wordt minder effectief. Op de Fox 22 wordt de gennaker gevoerd aan een uitschuifbare gennakerboom van carbon, die als een boegspriet voor op de boot is bevestigd. Voordeel hiervan is dat de gennaker meer vrije ruimte krijgt en zo vrij blijft van de voorpreekstoel. Het vergemakkelijkt het gijpen en de fok kan eventueel ook nog gezet worden, al kan het effect daarvan op de gennaker tegengesteld zijn. Het hijsen van de gennaker is een kwestie van de halshoek vastzetten aan de gennakerboom en deze uitschuiven, de tophoek vastzetten aan de val, de gennaker hijsen of de slurf optrekken en de schoot aantrekken. Ook als je gaat gijpen hoef je het voordek niet op. Dit kan vanuit de kuip worden gestuurd. De gennaker is een gemakkelijk te hanteren zeil, dat ook goed te voeren valt met een kleine bemanning. De gennaker kan ook gesneden worden in drie varianten en biedt een veel ruimer zeilbereik dan de traditionele symmetrische spinnaker.

     

radiaal head gennaker
radiaal head gennaker
             
tri-radiaal gennaker
tri-radiaal gennaker
              
star cut gennaker
star cut gennaker

          Reacher                       Runner                         Allround 

Waar je voor kiest, de gennaker of spinnaker, zegt vooral iets over de intentie waarmee je je boot gaat gebruiken. Wie echt wedstrijdgericht is, zal voor de spinnaker gaan. Die is op wedstrijdbanen veel effectiever omdat je ‘plat’ voor de wind kunt varen, maar ook tot bijna halve wind. Een gennaker levert op echt ruime koersen te weinig. Wil je makkelijk maar snel toeren, maar ook met heel veel pret, dan lijkt de gennaker dé optie. Een voorzeil dat een echte allemansvriend is; makkelijk te zetten, makkelijk te trimmen, makkelijk te gijpen, dat desondanks voor veel snelheid op ruimwindse tot halvewindse koersen zorgt.

image002_0130.jpg
Fox22 met gennaker op de Müritzsee in Duitsland

Parasail(or):

Naast de spinnaker en de gennaker is er nog een voor-de-winds zeil; de Parasailor en de vergelijkbare Parasail. Dit zeil is een combinatie van een spinnaker en een kite. Een speciale spinnaker met een grote opening en een vleugel die voor de spinnaker hangt. 

In 1999 ontwikkelden de Duitsers Hartmut Schädlich en Manfred Kistler een symmetrische spinnaker, waarin de technieken uit de parachute-, paraglider- en hangglidersport zijn verwerkt. De fabrikanten van dit nieuwe zeil claimen zelfs dat hun nieuwe techniek de ideale spinnaker is voor toerzeilers. Dit vanwege de eigenschap dat windvlagen geen invloed hebben op deze spinnaker en dat een spinnakerboom niet noodzakelijk is. Vanwege verschil van inzicht over de beste vorm van het zeil is de samenwerking verbroken en gingen beide ontwerpers hun eigen weg. Schädlich ontwikkelde de Parasailor en Kistler de Parasail.

Parasailor:

Iets boven het midden van de spinnaker zit een groot gat in het zeil. In dit gat is een vleugel bevestigd die sterk doet denken aan de vlieger van een kitesurfer. clip_image002.jpgEen soort vliegende matras. Een deel van de lucht die in de spinnaker stroomt verdwijnt door de grote openingen boven en onder de vleugel. Een ander deel vult de vleugel, die voor de spinnaker komt te staan en opwaartse druk genereert. Door de opwaartse kracht die de vleugel produceert wordt de boeg minder in het water gedrukt en neemt de belasting op het tuig af. Het gat functioneert als overdrukventiel en zorgt ervoor dat de boot ook tijdens vlagen goed onder controle blijft. Door de vleugel staat de parasailor altijd rustig en stabiel. 

clip_image004.jpgMet een parasailor kan je hoog aan de wind varen. 70° aan de schijnbare wind is geen probleem. De spinnaker haalt met moeite 90°. De gennaker haalt 60°. Het bereik van een parasailor ligt tussen de 70° en 180°. Om goed te kunnen functioneren heeft het zeil tenminste 10 knopen wind nodig; dan werkt de vleugel goed. Een ander voordeel van dit soort zeil is dat de boot niet gaat rollen als je ‘plat’ voor de wind vaart. Het zeil is stabieler, rolt niet, opent zonder klappen en trimt eenvoudiger dan een gewone spinnaker. De parasailor kan je met of zonder spinnakerboom varen. 

Parasail:

Het verschil tussen een parasail en een parasailor is het verschil in m². De ontwerper van de parasail wilde een spinnaker, die bij dezelfde buitenmaten meer doekmeters heeft dan de parasailor, zodat bij lichte weersomstandigheden nog hogere snelheiden mogelijk zijn. clip_image006.jpgBij parasail zit er geen opening boven de vleugel. De vleugel hangt niet los in het gat zoals bij de parasailor, maar zit vast aan de bovenkant van de spinnaker. De luchtstroom in de parasailvleugel wordt in neerwaartse richting afgebogen waardoor meer lift ontstaat. Alle wind die in de spinnaker stroomt wordt benut voor de voortstuwing. Ook hier heeft het gat de functie van overdrukventiel. Bij harde windvlagen zal een deel van de extra winddruk het zeil verlaten via de vleugel (en het gat) Hierdoor blijft de boot tijdens vlagen goed onder controle. Bij een traditionele spinnaker kan een plotselinge vlaag niet ontsnappen, wat vaak leidt tot gescheurde spinnakers of erger, het plat slaan van de boot. De parasail is ook goed zonder spinnakerboom te varen. 

Kosten niet vergelijkbaar :

clip_image008.jpgBij de productie van de parasail(or) wordt volgens de fabrikant bijna tweemaal zoveel materiaal gebruikt als bij de traditionele spinnaker. Voor de zeilen wordt doek en lint gebruikt uit de hanglider industrie. Aan dat doek worden hogere eisen gesteld dan in de zeilwereld. Dit hoogwaardige materiaal heeft een laag gewicht en gaat ook langer mee dan een standaardspinnaker. Het aantal onderdelen is vier keer zo groot en de benodigde arbeidstijd vier maal zo lang. De prijs van een parasailor ligt anderhalf tot tweemaal hoger dan de prijs van een traditionele spinnaker of gennaker. De parasail en parasailor is, in combinatie met een slurf, zeer eenvoudig te gebruiken. Het is een gemakkelijk zeil. Of het beter presteert dan de conventionele oplossingen is lastig te bepalen. 



Fox 22 met een parasail



Code zero zeil:

clip_image002_0016.jpgEen slimme zeilmaker aan boord van de EF Language, deelnemer aan de Whitbread Around the World Race van 1997/1998 constateerde dat de asymmetrische gennaker en spinnaker voor ruime- en voor-de-windse koersen weliswaar voldeden, maar dat het gat met de genua nog best groot was. Hij bedacht daarop een zeil voor aan-de-windse koersen in licht weer. Om op die koers goed te presteren gebruikte hij als basis de vorm van de genua. Om er in weinig wind toch genoeg pk’s uit te halen voegde hij er de oppervlakte van een gennaker aan toe. Een sterke, in het voorlijk ingenaaide lijn zorgt ervoor dat het voorlijk op spanning kan worden getrokken, zonder dat het langs een stag wordt gehesen. Code O’s worden meestal vervaardigd van twee Mylar films met daartussen een nauwelijks rekkende vezel, bijvoorbeeld Kevlar of Spectra. Voor het oprollen van een code zero zeil biedt een enkellijns roller uitkomst, waardoor het zetten en weghalen van dit zeil erg eenvoudig is. Ook kan het zeil opgerold blijven staan als deze later weer opnieuw nodig is. De power en acceleratie na het uitrollen van de Code O is spectaculair en nog simpel ook. Op zich een makkelijk te hanteren zeil, maar door het relatief vlakke zeil is een code zero niet geschikt voor ruime koersen. Op deze koersen kan je beter een gennaker of spinnaker zetten.

 

Spinnakerkous:

De symmetrische spinnaker heeft de reputatie van een lastig te handelen zeil. Het varen met spinnakers vraagt ervaring, fouten worden afgestraft met uit het roer lopen en/of platslaan van de boot.

Bergeschlauch 1
Bergeschlauch 1
 Om het zetten van de spinnaker gemakkelijker te maken wordt er veel gebruik gemaakt van een spinnakerkous of slurf. Hiermee haal je veel gemak aan boord. Eenvoudig, zonder veel mankracht, hijs en strijk je de spinnaker of gennaker. De hoes trek je naar boven als je het voorzeil wilt zetten. Voor het hijsen wordt een aan de binnenkant gevoerde hijslijn gebruikt, waarmee de trechterring aan de onderzjde van de slurf naar de masttop wordt gehesen. Na het optrekken van de slurf vult het zeil zich rustig en verandert de wirwar van lijnen en doek probleemloos in een gevulde spinnaker. Moet de spinnaker weer worden ingehaald, dan wordt de kous weer naar beneden getrokken. Door het laten vieren van de schoot, zodat de spanning uit het zeil is, trek je de hoes simpelweg over het zeil. De polyester-trechter onderaan de slurf slurpt de spinnaker moeiteloos de hoes in, waarna het geheel gestreken kan worden. Als de spinnaker in de kous zit kan je deze, compleet met topwartel en eindeloze lijn, zeer eenvoudig laten zakken in een zeilzak of dekluik. Zelfs de grootste lichtweerzeilen haal je zo met gemak binnen, en het zeil is gelijk klaar voor het volgende spinnakerrak. De hoes is gemaakt van speciaal ontwikkeld netdoek en geeft een minimale stofprop in de top indien gehesen, en optimale ventilatie in weggeborgen toestand. Het werken met een kous is een stuk aangenamer, zeker voor kleine bemanningen. Het enige wat nog wel blijft is het zetten van de spinnakerboom. Ook een gennaker en parasail(or) laten zich met een kous prima beheersen. Nadeel is dat bij het uitstaan van de spinnaker/gennaker/parasail(or), boven in de mast de polyester trechter van de spinnakerkous blijft hangen, samen met de opgepropte kous. Hoe groter de hoek tussen mast en verstaging, des te meer ruimte er is voor de spinnakerkous.

Laatste nieuws

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Prev Next

Filmpje van de zeilmakerij

14-07-2017 - Hits:7271 @ LAATSTE NIEUWS

Zoals op onze website te lezen is, werken we al 12 jaar samen met onze productie partner Rolly Tasker Sails. Klik op de volgende link voor een impressie van gr...

Lees meer

SailSelect introduceert Carbon Perf…

14-07-2017 - Hits:4906 @ LAATSTE NIEUWS

Na onze succesvolle ervaringen met onze vorige lijn tape zeilen introduceert SailSelect nu een vernieuwde lijn Carbon Performance Tape zeilen. Onze Carbon Tap...

Lees meer

SailSelect onderneemt duurzaam door…

16-10-2015 - Hits:7376 @ LAATSTE NIEUWS

SailSelect onderneemt duurzaam door gebruik zonnepanelen. In het kader van duurzaam ondernemen en zinvol investeren maakt SailSelect gebruik van 22 zonnepanel...

Lees meer

Bekijk de wedstrijd resultaten van …

16-10-2015 - Hits:7729 @ LAATSTE NIEUWS

Volg het wedstrijd team SailSelect op Facebook: https://www.facebook.com/TeamSailSelect?ref=hl

Lees meer

UNIEKE AANBIEDING

spinnakeractiemenuSpinnaker Actie

Standaard spinnakers en gennakers de scherpste in Europa!



Meer informatie ...

Membraan Zeilen

NIEUWSBRIEF

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen en acties.

Contact

Uitdammer Dorpsstraat 35  -  1154 PS Uitdam

Tel: 020 4031018  -  Mail: info@sailselect.nl