Symmetrische of asymmetrische spinnakers?

Spinnakers komen voor in 2 categoriën:

  1. de bekende symmetrische spinnaker
  2. de asymetrische spinnaker ook wel gennaker of multi purpose spinnaker (MPS) genoemd

Spinnakers (symmetrisch)

De symmetrische spinnaker kent drie basis vormen:

  1. de allround spinnaker voor koersen tussen 90 en 150 graden
  2. de vlak gesneden spinnaker (reacher) voor koersen van 65 tot 120 graden
  3. de vol gevormde racing spinnaker (runner) voor koersen van 130 tot 180 graden voor maximale snelheid op voordewindse koersen

Het is bekend dat de spinnaker de grootste sneldheid genereert bij voordewindse koersen tot maximaal 60 graden aan de wind.

De spinnaker is een absolute must voor de wedstrijdzeiler, maar door de toerzeiler wordt hij nog relatief weinig gebruikt.

Met name met lichtweer condities, zijn het de relatief zware cruising jachten die het meest kunnen profiteren van de mogelijkheden van de spinnaker.

Hoe vaak valt de wind niet weg tegen de avond waarbij we het laatste stuk naar de bestemming nog moeten afleggen. Dit zijn mooie momenten om te genieten van de spinnakermogelijkeden.
Toch wordt bij lichtweer nog vaak de motor gestart en blijft de spi in de zak. De reden hiervoor is dat de symmetrische spinnaker de reputatie heeft van een lastig te handelen zeil. De ontwikkeling van de zogenaamde spi-sock, heeft het werken met een spi een stuk aangenamer gemaakt zeker voor gering tellende bemanningen. Het enige wat wel nog blijft is het zetten van de spinnakerboom.

Gennakers / MPS / blister (asymmetrisch)

De asymmetrische spinnaker is zo'n 20 jaar geleden ontwikkeld door diverse zeilmakers. De evolutie van de asymmetrische spinnaker in combinatie met haar diverse vormgevers, heeft ervoor gezorgd dat de asymmetrische spinnaker vele namen kent. Zo zijn o.a. de chute, blister, splister en gennaker bekend.
Wij noemen de asymmetrische spinnaker ook wel de multi purpose spinnaker of MPS.

De gennaker kan ook gesneden worden in 3 designs en biedt een veel ruimer zeilbereik dan de traditionele symmetrische spinnaker.

Met alle diverse mogelijkheden van een spinnaker en een gennaker, eventueel in combinatie met het gebruik van een sok, is het een zeer speciale ervaring die niemand hoeft te missen!

De volgende afbeeldingen illustreren de mogelijke uitvoeringen die we op uw wensen kunnen afstemmen. In eerste instantie gaan we uit van maatwerk en zijn de spinnakers specifiek afgestemd op uw schip. In de toekomst gaat SailSelect ook spinnakers uit voorraad leveren om nog sneller in uw behoefte te kunnen voorzien.

Symmetrische spinnakers

Radial Head Tri-radial Starcut

radiaal head spinnaker

tri-radiaal spinnakerstar cut spinnaker

 

 

A-symmetrische spinnakers (gennakers)

radiaal head gennakertri-radiaal gennakerstar cut gennaker

  1. Oppervlakte berekening
  2. De standaard MPS (asymmetrisch) oppervlakte berekening is als volgt:
  3. I x J x 1.44 = Oppervlakte
  4. De standaard Spinnaker (symmetrisch) oppervlakte berekening is als volgt:
  5. I x J x 1.62 = Oppervlakte

Kleuren

In de standaard prijzen wordt uitgegaan van 3 kleuren. Natuurlijk kunt u desgewenst meerdere kleuren bestellen. Bij bestelling krijgt u een ontwerp template waarin u kunt aangeven wat de gewenste kleursamenstelling is.

radiale en tri-radiale spinnakers

 

Het code zero zeil.

Een code zero is ontwikkeld in de Whitbread around the world race. Bij licht weer wordt bijvoorbeeld een spinnaker (met name down wind) of een gennaker (halve wind) gevoerd. Dat zijn echter lichtweer zeilen gemaakt uit Nylon en minder geschikt voor hogere koersen. Voor hogere koersen bij licht weer zou je bijvoorbeeld een hele grote genua kunnen nemen maar die drukt weer heel zwaar op de handicap van de boot. Daarnaast betekent dat ook een zeilwissel. De code zero is eigenlijk een kruising tussen een asymmetrische spinnaker (gennaker) en een grote genua. De code zero heeft een vlakker profiel dan een gennaker en ook een recht voorlijk zodat het gemakkelijk met een furler/roller gebruikt kan worden. Verder is het heel interessant dat een code zero in de ORC gerekend wordt als een vliegend voorzeil (mits de SMG>75% van het onderlijk) wat gunstiger is dan een grote genua.

Een code zero is zeker niet alleen interessant voor de wedstrijd zeiler. Moderne jachten worden steeds vaker ontworpen met non-overlap voorzeilen en een relatief groot grootzeil. Hierdoor kom je zeker bij licht weer vaak wat power te kort op ruime, halve windje en hogere koersen. Een code zero kan hiervoor een perfecte oplossing zijn en gemakkelijk handelbaar naast het bestaande voorzeil.

Een code zero heeft doorgaans een volledig radiale snit en wordt meestal uit een speciaal code zero laminaat vervaardigd. Een doek wat heel licht en flexibel is maar weinig rekt. Voor cruising doeleinden wordt ook wel eens een zwaarder spinnaker (nylon) doek gebruikt. Ook heel licht maar het rekt wat meer waardoor de prestatie op hogere koersen minder goed is dan met een code zero laminaat. Een nylon variant is wel interessant qua prijs.

Zoals gezegd wordt een code zero vaak op een speciale furler gevoerd. Dit zijn doorgaans platte trommels met een eindeloze lijn. Deze wordt dan op het boegbeslag bevestigd of nog beter op een boegsprietje. Aangezien de voorlijkspanning van een code zero aanzienlijk moet zijn, dien je altijd eerst te controleren of het boegbeslag danwel boegspriet voldoende stevig zijn om een code zero te voeren.

Uiteraard leveren we deze zeilen indien gewenst inclusief de furler naar keuze met een anti-torsie kabel in het voorlijk.

 

Er zijn naast alle opties 3 soorten Dacron uitvoeringen mogelijk. Te weten economy, coastal cruising en off-shore/racing. Laminaat zeilen worden in high performance cruising of high performance racing uitgevoerd.

Afhankelijk van uw wensen, gebruik en vaargebied kunt u een keuze maken omtrent de uitvoering van uw zeil. Onderstaand treft u een overzicht waarin de belangrijkste verschillen tussen de uitvoeringen worden toegelicht. (deze zijn in het Engels vanwege de veelgebruikte engelse termen en de herkenbaarheid)

 

Rolly Tasker SAILS

SAIL RANGE SPECIFICATIONS
  RANGE (FOR DACRON SAILS)
 INSHORE:COASTAL CRUISING:OFFSHORE / RACING:
CATEGORY CLUBS, BOATBUILDERS, LAKE SAILING, ECONOMY DAY SAILORS RECREATIONAL CRUISING, CLUB RACING, DAY SAILORS LOOKING FOR DURABILITY BLUE WATER CRUISING, WORLD CRUISING, PERFORMANCE RACING
RESTRICTIONS BOATS LESS THAN 28' NO LAMINATES BOATS LESS THAN 37' NO LAMINATES NONE
SAIL DESIGN CROSSCUT: MAINSAIL-GENOA RADIAL HEAD: SPINNAKER CROSSCUT BI-RADIAL: MAINSAIL-GENOA
TRI-RADIAL: SPINNAKER
CROSSCUT TRI-RADIAL : MAINSAIL-GENOA
ROCKED PANEL : SPINNAKER
SPECIFICATIONS:      
HEADBOARDS PNP 23 (100 mm) PNP 58 - 59 (105mm - 120mm) PNP 111 OR ALLOY (150mm + )
PATCHES (% of luff) TRIANGULAR TACK - 5%
HEAD/CLEW - 7%
THICKNESS - (LIGHT)
TRIANGULAR TACK - 7%
HEAD/CLEW - 10%
THICKNESS - (HEAVY)
RADIAL TACK - 8%
HEAD/CLEW - 12%
THICKNESS - (EXTRA HEAVY)
SEAMS ONE ROW 3-STEP UNDER 30' : 2 ROWS ZIG ZAG
OVER 30' : 3 ROWS ZIG ZAG
MINIMUM 3 ROWS ZIG ZAG
HEAD/TACK/CLEW GROMMETS OR PRESSED RINGS PRESSED RINGS WITH WEBBING REINFORCEMENT STAINLESS STEEL RINGS WITH LEATHER - OVER - WEBBING OFFSHORE FINISH
TAPES 80mm SINGLE ROW STITCHING 100mm - 125mm DOUBLE ROW
STITCHING
EXTRA LARGE OR DOUBLED WITH 2 - 3 ROWS STITCHING
BATTEN POCKETS STANDARD SLIP POCKETS; WITH VELCRO TAB (SINGLE LAYER) DOUBLE LAYER SLIP POCKETS HEAVY DUTY TOP ENTRY POCKETS WITH VELCRO LOCK
SAIL CLOTH CRUISING DACRON USA PERFORMANCE DACRON - USA SELECTED PREMIER DACRON - USA
INCLUDED LEECH LINE, CLAM CLEAT, TELL TALES, SAIL BAG LEECH LINE, CLAM CLEAT, TELL TALES, FLOSTRIPE, LARGE SAIL BAG HEAVY LEECH LINE, CLAM CLEAT WITH EYELETS ABOVE, TELL TALES, FLO STRIPE, EXTRA LARGE SAILBAG, HANDSEWN LEATHER REINFORCEMENT ON ALL WEAR POINTS

Bij de keuze van het zeil speelt doekgewicht natuurlijk ook een rol. Het doekgewicht dient afgestemd te zijn op de grootte en het gebruik. De onderstaande tabel geeft een richtlijn voor het doekgewicht in relatie tot de lengte van uw jacht.

Lengte:Gewicht:Lengte:Gewicht:
0-11' 3 oz. 33-39' 8 oz.
12-15' 4 oz. 40-48' 9 oz.
16-20' 5 oz. 49-62' 10 oz.
21-26'' 6 oz. 63-70' 12 oz.
27-32' 7 oz. 71' + 14 oz.

Doekgewicht wordt meestal uitgedruk in Oz. De onderstaande tabel laat zien dat er verschil bestaat tussen de Engelse Oz. en de Amerikaanse Oz. Vergewis u dus altijd van welk gewicht nu sprake is. SailSelect hanteert de zwaarder Amerikaanse Oz. hetgeen een zwaarder doekgewicht inhoudt dan vele traditionele zeilmakers offreren.

Met andere woorden: Als u bij ons 8 Oz. doek bestelt dan krijgt u dus 339 grams doek. Volgens het Engelse meetsysteem zou dit 271 grams doek inhouden. Dit scheelt al snel 20% waar u wel voor betaalt.

English (ozs. per sq. yard
36" x 36"):
Metric (grams per
sq. metre):
American (Traditional sailmakers'
ozs. per yard 36" x 28?"):
1 34 3/4
1 1/2 51 1 1/4
2 68 1 1/2
2 1/2 85 2
3 102 2 1/4
31/2 119 2 3/4
4 136 3 1/4
4 1/2 152 3 1/2
5 170 4
5 1/2 186 4 1/4
6 203 4 3/4
6 1/2 220 5 1/4
7 237 5 1/2
7 1/2 254 6
8 271 6 1/4
8 1/2 288 6 3/4
9 305 7
9 1/2 322 7 1/2
10 339 8
11 373 8 3/4
11 1/2 385 9
12 407 9 1/2
12 1/2 430 10
13 440 10 1/4
14 475 11
15 508 12
16 542 12 3/4
17 576 13 1/2
    ( * to nearest ¼ oz. per yard 28½" )

De doeksoorten waar de SailSelect zeilen van vervaardigd worden komen van 's-werelds meest bekende doekfabrikanten als Dimension-Polyant , Challenge en Bainbridge

Onderstaande foto's illustreren de afwerking en verstevigingen die worden aangebracht om uw zeilen optimaal te beschermen.

zeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil versteviging zeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil verstevigingzeil versteviging

 

Laatste nieuws

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prev Next

Team SailSelect vaart WK zeezeilen …

10-07-2018 - Hits:4116 @ LAATSTE NIEUWS

Team SailSelect vaart van 12 juli t/m 20 juli 2018 het WK zeezeilen in Scheveningen. We zijn dus beperkt bereikbaar maar doorgaans is er tot 15:00u gewone kan...

Lees meer

Filmpje van de zeilmakerij

14-07-2017 - Hits:7073 @ LAATSTE NIEUWS

Zoals op onze website te lezen is, werken we al 12 jaar samen met onze productie partner Rolly Tasker Sails. Klik op de volgende link voor een impressie van gr...

Lees meer

SailSelect introduceert Carbon Perf…

14-07-2017 - Hits:4724 @ LAATSTE NIEUWS

Na onze succesvolle ervaringen met onze vorige lijn tape zeilen introduceert SailSelect nu een vernieuwde lijn Carbon Performance Tape zeilen. Onze Carbon Tap...

Lees meer

SailSelect onderneemt duurzaam door…

16-10-2015 - Hits:7045 @ LAATSTE NIEUWS

SailSelect onderneemt duurzaam door gebruik zonnepanelen. In het kader van duurzaam ondernemen en zinvol investeren maakt SailSelect gebruik van 22 zonnepanel...

Lees meer

Bekijk de wedstrijd resultaten van …

16-10-2015 - Hits:7361 @ LAATSTE NIEUWS

Volg het wedstrijd team SailSelect op Facebook: https://www.facebook.com/TeamSailSelect?ref=hl

Lees meer

UNIEKE AANBIEDING

spinnakeractiemenuSpinnaker Actie

Standaard spinnakers en gennakers de scherpste in Europa!



Meer informatie ...

Membraan Zeilen

NIEUWSBRIEF

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen en acties.

Contact

Uitdammer Dorpsstraat 35  -  1154 PS Uitdam

Tel: 020 4031018  -  Mail: info@sailselect.nl